مضرات و عواقب مصرف سیگار
محمود رودینی
welcome to my weblog

مضرات و عواقب مصرف ســـیگار

طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر *٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي*دهد.
نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از *٧٠ درصد موارد سيگاري شدن در اين مرحله اتفاق مي*افتد) و مدت *٢٠ سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين *٢٠ تا *٢٥ سال زودتر از افرادي كه به هيچ*وجه در زندگي سيگار نكشيده*اند، خواهند مرد.
تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه*اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي*تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي*كند، كه برخي از آنها عبارتند از:
*١- از دست دادن موها
با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي*شود كه اين بيماري مي*تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم* در دهان، جوش*هاي پوست روي صورت، سر و دست*ها شود.
*٢ - آب مرواريد (كاتاراكت)
افراد سيگاري *٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.
*٣ - چين و چروك
استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين*هاي انعطاف دهنده پوست مي*شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين a و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي*گردد.
پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي*هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست.
*٤ - ضايعات شنوايي
افراد سيگاري *٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي*شوند.
*٥ - سرطان پوست
افراد سيگاري *٢ برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند
*٦ - فساد دندانها
افراد سيگاري *٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
*٧ - پوكي استخوان
منواكسيد كربن يكي از اصلي*ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه*اي تا *١٥ درصد مي*شود.
استخوان*هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي*شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا *٨٠ درصد افزايش پيدا مي*كند.
*٨ - بيماريهاي قلبي
بيماريهاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از *٦٠٠ هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي*رود استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي*شود.
*٩ - زخم معده
استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين مي*آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي*شود.
زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي*شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري اكثرا اندك است.
*١٠- تغيير رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه*اي مايل به زرد مي*شود.
*١١ - سرطان رحم و سقط جنين
استعمال دخانيات در دوران بارداري مي*تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري *٢ تا *٣ برابر بيشتر است
*١٢ - تغيير شكل دادن سلولهاي جنسي در مردان
استعمال دخانيات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جريان خون در آلت تناسلي مردان و ناتواني جنسي در اين افراد مي*شود. ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول*تر از افراد غير سيگاري است.
*١٣ - سرطان
بيش از *٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه *٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.
طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان*هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (*٦ تا *٢٧ برابر)، سرطان بيني (*٢ مرتبه بيشتر)، گلو (*١٢ مرتبه)، مري (*٨ تا *١٠ برابر)، حنجره (*١٠ تا *١٨ برابر)، معده (*٢ تا *٣ برابر)، كليه (*٥ برابر)، آلت تناسلي مرد (*٢ تا *٣ برابر)، لوزالمعده (*٢ تا *٥ برابر) مقعد (*٥ تا *٦ مرتبه) وجود دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 14 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط mahmood

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 828
بازدید کل : 219369
تعداد مطالب : 279
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



www.Pichak.net Upload picture -->

كد ماوس

کد نمایش آب و هوا

آمار سایت

href=http://pichak.net/blogcod/weather>کد نمایش آب و هوا

javahermarket